Під час практичних занять, що відбуваються на базі 126-ї школи м. Харкова, вихованці гуртка «Лідерство ― запорука успіху» Центру дитячої та юнацької творчості № 5 Харківської міської ради, засвоюють нові знання та навички у формі гри.
Гра ― найголовніше джерело пізнання світу для дитини. Ігри чудові тим, що з їх допомогою процес навчання проходить без зусиль, із великим задоволенням. Граючи, дитина розвиває навички, вчиться взаємодіяти з іншими людьми. Діти зазвичай грають у те, що у них добре виходить ― отже, піднімається їх самооцінка. Гра розвиває мистецтво спілкування, дає соціальний досвід.
Сучасні методи й форми позашкільної освіти наближають дітей до кращого сприйняття побаченого й почутого. Адже керівнику варто не лише «гарно готувати», а ще й легко «подавати» учням те, що зазвичай ми називаємо темою заняття.
Один із вихованців запропонував сюжет з інопланетянином. У таких випадках варто підтримати ініціативу своїх учнів, стати учасником гри. Головне ― не заважати їм самим створювати сюжети. Важливо пам’ятати, що справа не у грі як такій. Річ у тому, з ким дитина вступає у контакт в процесі гри, які якості набуває, чого вчиться, що відкриває в собі, як самовиражається та впливає на навколишній світ. Педагог непомітно грає роль «голосу за кадром», вчасно редагує те, що відбувається в імпровізації, замінює деякі «страховиська» в сюжеті на більш позитивні варіанти розвитку подій… Отож, завдяки мирному вирішенню ситуації, інопланетянин назавжди залишився жити на Землі й почувався цілком щасливим…А вихованці зрозуміли, що таке толерантність, несхожість у поглядах. Навчилися не тільки переконувати та доводити власну думку, а ще й слухати інших…
За імпровізованим сюжетом Денис Артюх із 7-д класу 126-ї школи проводив соціологічне опитування в метро на тему споживання морозива. Звертався до пасажирів (частіше до старшокласниць) із різними питаннями. Авторам найбільш змістовних і цікавих відповідей (це Світлана Світлична, Діана Шерстюк, Анастасія Крайнова, Тетяна Чернейко із 9-а) подарував призи — морозиво від компанії-виробника. До речі, це той самий хлопець-семикласник, що не дочекався іншого заняття й випадково потрапив на наше, просто попросився посидіти в аудиторії. Непомітно для себе Дениска так захопився сюжетною імпровізацією під час заняття, що навіть запропонував вчителеві скоріше повернутися до гри після короткої перерви…
― А, взагалі, що тут відбувається? ― іноді запитують педагоги чи батьки.
― У формі рольової гри учні починають розмову із незнайомими людьми. Адже практичні навички спілкування є важливими рисами сучасного лідера, ― відповідаю зацікавленим та небайдужим.
А ще ― невеличкі імпровізовані малюнки з міні-текстами на папері або на дошці допомагають дітям не лише знімати стреси, але й краще засвоїти нові знання та розкрити свої творчі здібності.
Саме ігрові моменти дієво допомагають сформувати навички, вміння, збагатити світогляд вихованців, сформувати й розвинути цілий комплекс позитивних ділових якостей.
Леонід Гапєєв, керівник гуртка «Лідерство ― запорука успіху» Центру дитячої та юнацької творчості № 5 Харківської міської ради (maemo-pravo@ukr.net)